Titel: Seismograaf
Onderwerp: De seismograaf en aardbevingen
Bedoeld voor: Groep 7 en 8 van de basisschool en brugklas van het Voortgezet Onderwijs
Vakgebied: Aardrijkskunde, natuurkunde
Uitvoering: Bij voorkeur in groepjes van maximaal vier leerlingen.
Leerdoel 1: De leerlingen komen dichterbij een natuurverschijnsel, de aardbeving, en werken hiermee.
Leerdoel 2: De leerlingen worden verplicht om zichzelf in te leven in het feit dat er in Nederland aardbevingen voor kunnen komen.
Leerdoel 3: De leerlingen oefenen ook in het samenwerken bij deze opdracht
Webkwestiemakers:
Margit Sietses: margit182@hotmail.com
Marina Fischer: marien17@hotmail.com
Wilt u als leerkracht / docent op de hoogte blijven van nieuwe of geüpdatet webkwesties / webquests?
Schrijf u dan in de nieuwsbrief webkwestie / webquest (klik hier)
Deze WebQuest gaat over aardbevingen. De leerling krijgt door het bezoeken van aangegeven sites een duidelijk beeld hoe aardbevingen in hun werking gaan. Vervolgens gaan de leerlingen na het bezoeken van de sites zelf aan de slag met het maken van het belangrijkste meetorgaan van een aardbeving. De kinderen gaan namelijk zelf een seismograaf maken. Een seismograaf is een apparaat die de trillingen meet van een aardbeving.
Het werk van de leerling wordt beoordeeld op dat het apparaat werkt, zit de techniek goed in elkaar en werken ze op een juiste manier samen.
computer
hout
karton
steen
wc-rollen
schroef
pen of potlood
spijkers in verschillende maten
tape
Begin met een woordspin op het bord. Waar denken de leerlingen aan bij het aspect aardbeving, krijgen de leerlingen er nare gevoelens bij, wat kan er allemaal wel niet gebeuren waarneer ze een aardbeving mee zouden maken?
Bij deze les is het leuk om met de leerlingen een leergesprek te hebben over aardbevingen. je kan met ze bespreken of ze wel eens een aardbeving hebben gevoeld, of ze op de televisie hebben gezien hoe een aardbeving er uit zag. Is er in hun omgeving iemand geweest die een aardbeving heeft meegemaakt?
De leerkracht kan aspecten uit het nieuws die betrekking hebben op aardbevingen in een kringgesprek/ leergesprek meedelen.
Welke tips heb je voor de leerkracht:
Opdracht 1 kan individueel worden uitgevoerd (zoeken op het internet), maar ook meteen in een groepje van maximaal vier leerlingen.
Opdracht 2 wordt uitgevoerd in groepjes van maximaal 4 personen. houd deze regeling aan en de opdracht zal vloeiend verlopen. Het is wel van belang dat de leerlingen gemotiveerd blijven en geconcentreerd met de opdracht bezig blijven. Daarom dient U de leerlingen te instrueren tijdens de opdracht. Let op het pedagogisch klimaat.
Duidelijke regels en eventueel een extra lessuggestie om te differentiëren.
Tips:
Deze les kan eventueel in twee delen. Les 1 Het opzoeken van een seismograaf op internet en kennismaken met het natuurverschijnsel: aardbevingen. Al het materiaal moet worden klaargelegd. Er moeten genoeg computers aanwezig zijn en anders kunnen de leerlingen per tweetal aan de eerste opdracht werken. Voordat de daadwerkelijke opdracht begint, groepjes indelen.
Het is van groot belang dat je tijdens de opdracht goed observeert of de leerlingen serieus aan het samenwerken zijn.
Maak eigen groepjes, kies personen waar je goed mee kan werken en ga er serieus mee aan de slag. Het is belangrijk dat de leerlingen weten dat hun werk wordt beoordeeld, dit is motiverend.
De bronnen zijn bruikbaar voor de leerlingen en voor de leerkracht zelf. De leerkracht kan hier bijvoorbeeld informatie uit halen die hij kan gebruiken bij de inleiding en/ of afsluiting.
Wijs de leerlingen op het beoordelingsschema. Ze kunnen dan van te voren weten waar op gelet zal worden.